Het jaar 2017 ! 5 momenten om te bezinnen !!

Het jaar 2017 ! 5 momenten om te bezinnen !!

We sluiten het jaar 2017 af en beginnen aan 2018 met een frisse start en blik. Toch wil ik voor u even terugblikken op het jaar 2017.wat voor mij 5 momenten waren die me aangrepen waar ik wil bij stilstaan. Voor ik 17 afsluit ga ik deze aankaarten en daarna beginnen we met een frisse horizon op 2018.

Het eerste wat me aangrijpt was de aanslag in Barcelona op 18.08. 17

De beelden die ik zag gingen door merg een been. Zoveel leed doet me zeer.Die dag werd zowel Spanje getroffen,de toeristen en ook Europa. De wansmakelijk daad kostte vele mensen het leven. En nog steeds is er de angst voor ook hier terug een aanval. Je ziet het niet aankomen en kan het zeer moeilijk voorkomen. We leren leven met de vrees maar het mag ons niet beïnvloeden. Samen sterk voor een betere wereld ! 2017 zal worden gegrift door een van de jaren van terreur.Maar ik hoop er op dat  2018 een jaar van vrede en oplossingen wordt!

Het volgende onderwerp dat ik aangrijp zijn de verkiezing op Europees Niveau in onze buurlanden. We hadden Nederland, Frankrijk en dan ook Duitsland. We zagen bij alle 3 een opmars van extreem rechts en ook het rechts beeld in de peilingen. Het linksebeleid werd afgekeurd door hun vroeger fouten. We hebben nagelbijtend gewacht in deze 3 landen gewacht op de uitslagen en hoe ze een regering konden vormen. Voor Frankrijk was er de hoop met Macron en nog steeds redelijk goed bezig onder de huidig de kritiek. In Nederland lagen de kaarten moeilijker het was wilders tov de rest. Toch slaagde Rutten erin na de langste regeringsvorming er in om mr. wilders buiten spel te zetten .ditresultaat deed  hoop deed rijzen in Europa. Extreem rechts kreeg een halt maar blijft dat zo dat kan ik niet voorspelen. Ook in Duitsland zijn de onderhandelingen nog steeds bezig na het afspringen van de Jamaica coalitie. Hopen dat in 2018 de oplossing komt voor Duitsland en ook met een kleine knipoog naar 2018 voor België. Lokaal zullen onze politici  hun best moeten doen want ook wij gaan terug stemmen.

Mijn 3de statement dat ik maak is de heropleving van een zeer oud dossier.Het dossier van de bende van Nijvel deed in het najaar van 2017 terug zijn intrede na vele jaren. Het meest onrust makende dossier in ons land gaf weer een stukje van de sluier weer. We spreken over de laatste 4 maand van ons jaar. We zagen de bekendmaking van een van de kopstukken genaamd de reus en hierbij de heropleving van het dossier. De jumpstart naar nieuwe info was begonnen en is nog steeds bezig voor dat dit dossier binnen een paar jaar verjaard wordt verklaard. Vele vragen houden speurders, advocaten en nagelatene nog bezig. Waarom en vooral wie deed dit. We herinneren ons het aangedane leed van vroeger maar nog steeds is deze zaak een besmeuring op ons rechtssysteem omdat de daders nog steeds ongekend zijn. Gewild of ongewild daar mag u zelf over oordelen. 2017 nam veel zout mee voor deze oude wonde teug te laten jeuken op verschillende departementen ik hoop in 2018 voor een doorbraak.

Belgisch sportjaar met mooie zeges. Dit jaar was op vele vlakken prachtig om te genieten van de sport. Wielrennen was met mooie kansen en zeges een top jaar voor onze Belgische ploegen en renners. Ook op atletiek vlak hadden we een ongekend prachtig resultaat van Nafi Thiam die zich na 2016 echte de wereldkampioen kon noemen. ook heel onverwacht was Nina Derwael onze hoop in het turnen. Maar 1 man vergeet ik niet David Gofin liet ons op het puntje van onze stoel zitten en deed een mooi stunt bravo ! Naast zwemen en nog andere sporten is België goed bezig om terug een mooie kans te maken op een toekomstige jeugd met liefde voor sport ! Ik hoop op even goede resultaten in 2018 en denk aan de olympische winters spelen, het wk en nog vele ander groeten toernooien.

Naast het mooi sta ik ook even stil bij een paar grote namen die ons ook werden ontnomen. In alle stukjes van onze werled verloren we groten namen zoals roger moore was eeen schock voor de film wereld en zo was dat hetzelfde met jonnhy holliday en fats domino in de muziek wereld. In deze werelden werden veel mensen ons ontnomen en dat gaat niet veranderen alleen wat hen achterlaat is hun films en muziek die ons gaan doen herinneren wie ze waren. Ook onze sporthelden namen grote klappen in het wielrennen  verloren we Serge Baguet en Michelle Scarponi maar we onthouden van elk hun prachtige duels en overwinningen in hun tijdsgeest ! Naast sport muziek en film is er ook politiek we namen afscheid van Helmut Khol een Duits bondskanselier. We zullen hen niet vergeten met een lach en een traan zullen we aan hen denken en verder gaan. Ze maken een stukje uit van onze geschiedenis

Reacties

Populaire posts