waar ligt de grens van een mens en een jongere



waar ligt de grens van onze mentale uithouding waar staan we vandaag voor als uitdaging en is dit houdbaar ? 


Vandaag in ons leven  meer dan eens staan we vol met de bekende problematieken van tijdsdruk en presteren .

Waar begint zoiets  .

het begin is de opvoeding de vrije opvoeding met daarin de basis van waarden en normen om het verschil te zien tussen goed en fout  het handelen naar eer en geweten . Het goed burgerschap zal  meer dan ooit onze levens beïnvloeden in de toekomst waarin de maatschappij  een collectieve verantwoordelijkheid draagt en ook solidariteit  mee opneemt om  zo  het vormen van maatschappij die zowel denk aan de burger maar ook bezig is met de link van de opwarming van de aarde en  het  klimaat .

Op school al worden jongeren tot  het uiterste gedreven op prestatie drang ze moeten studeren en daarbij ook zo goed mogelijke punten halen . Ook het samenvallen van sommige dingen  laat een student geen ruimte om zich te ontplooien .  Het kan al vroeg problemen met zich mee brengen maar dit is nog maar een begin wat is dan de vraag voor later ?

Het gaat zo verder tot dat gaan  afstuderen en werken . het werken op deadlines de uitputting slag  op onze economie van ons  land en zo naar de bedrijven toe  . de slag zin '  we moeten beter zijn de dan de concurrentie '  wel  en dat  ten koste  van  wat het  personeel de lagere inbreng van kosten . Maar aan de arbeider wordt niet gedacht men wordt uitgeperst en  meestal soms de laatste jaren met gevolg van een burn out . de toenemende  stress  is catastrofaal  in bedrijven  mensen  die metaal  instorten  gaan meer  en meer de hoogte in over heel de wereld !

Maar waar ligt de oplossing dan : bij dokters die dan anti depressiva of  slaap medicatie en kalmeermiddelen  voorschrijven en daarbij misschien de mogelijkheid geven terug te gaan werken zin totaal geen oplossing . de kwestie de kern van het probleem raakt niet opglost en zo wordt het alleen maar erger . nee dit is een catastrofale fout want de symptomen de stress  en de mentale uithouding van deze  personen  moeten  men  kunnen helpen en ook  genezen . maar dit kost tijd ! niet elk mens is gelijk en een pasklaar antwoord vindt men niet  dit heeft tijd nodig !

Maar als men nog verder gaat spreekt men  over depressies en over zelfmoord wat houdt iemand tegen om dan  soms toch  die trekker niet over te halen of niet voor die trein te springen het komt almaar vaker voor en toch zien we er geen  oplossing voor omdat ze  niet durven spereken. onze maatschappij vecht nu en het zal met de jaren groeien tegen drempelvrees !

En pas klare oplossing heb ik niet maar  als men op tijd  de pauze knop niet indrukt komt een persoon onder een zware last en ik hoop dat hij /zij dan toch  probeert ruimte te maken voor het te laat is .

Als ik u vraag hoe zwaar is een glas water ? wel antwoorden variëren maar  dat is niet correct  het is juist hoe lang kan ik het volhouden tot dat ik het laat vallen  “Stress en zorgen zijn als dat glas water. Er even aan denken is geen probleem. Als ik er langer aan denk, zal het me pijn gaan doen. Als ik er de hele dag aan denk, zal het me verlammen. Ik zal tot niets meer in staat zijn.”

En ik hoop dat  niemand dit  moet overkomt maar we moeten toch er ons op voorbereiden .Met angst  en ook een mogelijke hoop dat men de druk  in alle onze levens verlaagt  wens ik u het beste toe .

Dennis de poorter





    


Reacties

Populaire posts